Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cesta na Krétu dala vzniknout krásnému přátelství

Mladý Brit, povoláním spisovatel, se plaví na Krétu. Do rodiště svého otce. Již před vyplutím lodi si ho vyhlédne Alexis a stane se jeho "průvodcem", který mu umožní porozumět mentalitě ostrovanů. Toto je příběh filmu. Kolik získal film Oskarů?

Tři - v roce 1965. Název filmu - Řek Zorba. Jméno spisovatelova průvodce totiž bylo Alexis Zorba. Ve fimu ho hraje Anthony Quinn. Zorba je nespoutaný živel, bezprostřední a opravdový, plný životní energie a optimismu.
Ve fimu pronáší Zorba ke spisovateli mimo jiné tato slova:
"Dělal jsem pro vlast věci, ze kterých by ti vstávaly vlasy.  Zabíjel jsem, pálil vesnice, znásilňoval ženy. A proč? Protože to byli Turci. Nebo Bulhaři. Takový jsem byl hlupák a blázen! Teď se na někoho podívám - na kohokoliv - a řeknu - je dobrej nebo je špatnej. Je mi jedno jestli je Řek nebo Turek. Jak stárnu - přísahám na chleba - co jím - a přestávám se ptát - jestli je dobrej nebo špatnej. Všichni skončej stejně - potrava pro červy."
"Když můj klouček - Dimitris - umřel - všichni plakali. Já jsem vstal a tančil. Řekli - Zorba šílí. Ale tanec, jenom tanec zastavil bolest. Víš - byl můj první. Byly mu jen tři."
"Život to jsou potíže. Jen smrt není. Žít znamená rozepnout si opasek a vyhledávat potíže."
"Víš, kolik mi je? Ááá - to je tajemství. Ale já - já musím spěchat. Víš, říká se - říká se, že věk prej v člověku dusí oheň, že slyší, jak přichází smrt, otevře dveře a řekne: Pojď dál. Nech mě odpočinout. Ale to jsou všechno zatracený lži! Můžu bojovat tak, že bych spolknul svět! Tak bojuju!"
"A pokud jde o ženský - směj se mi - že je mám rád. Jak bych moh nemít? Jsou to takový slabý stvoření - a stačí tak málo - mužská ruka na prsou a dají ti všechno, co mají."
"Když spí ženská sama - je to hanba. Pro všechny chlapy. Bůh má velký srdce. Ale jeden hřích nikdy neodpouští. Když ženská zavolá muže do postele a on tam nejde."
"Vy moc myslíte. V tom je vaše potíž. Chytrá hlava, kramář, všechno váží."
"Mluvíš jako učitel, myslíš jako učitel. Jak to můžeš chápat? Možná hlavou. Řekneš: To je dobrý. To je špatný. Ale kyž mluvíš, koukám ti na ruce, na nohy, na prsa. Jsou němý! Nic neříkají."
"Proč??? Je mrtvá! Nezáleží na tom!"
"Ne. Odjedeš - a zůstaneš - u svých knih. Zatraceně - šéfe - mám tě moc rád, než abych to neřek. Máš úplně všecko. Až na jednu věc. Šílenství. Člověk musí být trochu šílenej - jinak - se neodváží přeříznout lano a bejt svobodnej. "
Literární předloha vyšla poprvé v roce 1942 pod názvem "O životě a činech Alexise Zorbase" a byla přeložena do třiceti jazyků. Napsal ji Nikos Kazantzakis. V něm zpodobnil svého osobního přítele - dělníka Georgose Zorbase - se kterým si pronajali v letech 1916-17 důl na poloostrově Pelopones. Kazantzakisovi o vlásek utekla za toto dílo Nobellova cena, kdy Albert Camus dostal o jeden hlas více.
Kromě své velmi rozsáhlé vlastní tvorby vzhledem ke znalostí několika jazyků hodně překládal. Byl ovlivněn díly existencionalistů jako jsou Jean-Paul Sartre nebo Albert Camus a také filozofem Friedrichem Wilhelmem Nitschem a dalšími. Jeho dílo Řecké pašije posloužilo jako předloha k opeře pro českého komponistu Bohuslava Martinů, kterého román "O životě a činech Alexise Zorbase" velmi oslovil. Oba umělci se později seznámili osobně ve francouzském Antibes v říjnu 1954.
Zaujalo mne, v kolika zemích Kazantzakis postupně žil. Kromě Řecka také ve Francii, v Německu, v Rusku, v Československu (1929-31 u Božího Daru), od roku 1948 v Jižní Francii v Antibes. Procestoval mnoho zemí, mimo jiné v roce 1957 přijal pozvání čínské vlády a navštívil Čínu. V témže roce zemřel v universitní klinice v německém Freiburgu.

Na náhrobku na jeho hrobě na Krétě je nápis:

"Nedoufám v nic. Neobávám se ničeho. Jsem volný."

 

Přečíst další článek

Sicílie - pár zajímavostí a informací před cestou

Řecko - pár zajímavostí a informací před cestou

Francie - Provence

Turecko - pár zajímavostí a informací před cestou

Libanon - pár zajímavostí a informací před cestou

Pracuje na mne virtuální zaměstnanec

Kde vzít peníze na cestování?

Na dovolenou s batožinou

Práce na Maltě

Dovolená na Maltě

Cestoval po Arábii, obdivoval ji, bojoval za ni

Malta - pár zajímavostí a informací před cestou

Korsika - pár zajímavostí a informací před cestou

Baleárské ostrovy - pár zajímavostí a informací před cestou

Taky jedete na Blind?

Autor: Petr Bujok | středa 22.5.2013 10:44 | karma článku: 9,63 | přečteno: 457x
  • Další články autora

Petr Bujok

Miluji ji?

Na své cestě životem jsem se setkal mnohokrát s jednou věcí. S jakou? Nejlépe ji dokážu vyjádřit třeba pomocí těchto dvou malých příkladů. Chlapec se zamiluje do dívky. Po čase odjíždí na měsíc, aby mohl v klidu rozjímat,

3.10.2016 v 9:25 | Karma: 14,28 | Přečteno: 267x | Společnost

Petr Bujok

12 úžasných knih

Které knihy ovlivnily můj život? Které mne profilovaly? Které se mi líbily? Které stojí za přečtení?

13.5.2015 v 10:25 | Karma: 9,21 | Přečteno: 716x | Poezie a próza

Petr Bujok

Dřevostavba v Prachovských skalách

Ve staré Číně považovali skalní útvary a města za sídla Bohů. Vstup do takového území se dodnes považuje za posvátný. Na vrcholcích hor a skal a pod nimi se umísťovaly dřevěné chrámy, altány a čajové domy pro pocestné.

10.11.2013 v 10:08 | Karma: 8,43 | Přečteno: 664x | Fotoblogy

Petr Bujok

Vůně dřeva

V Německu v jednom těžebním dole v oblasti Porúří byl objeven kmen cypřiše starý odhadem 12 000 000 až 15 000 000 let. Když bylo tomuto cypřiši 500 let, byl na mořském dně zakryt pískem a vydržel ve velmi dobrém stavu až do dnešních časů.

7.11.2013 v 8:08 | Karma: 9,06 | Přečteno: 578x | Fotoblogy

Petr Bujok

Šumava v plné kráse

Krásu Šumavy ani nejde popsat. Vizuálně se to podařilo jednomu fotografovi. Kterému a jak?

5.11.2013 v 8:08 | Karma: 12,76 | Přečteno: 661x | Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 58
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 784x
Mám rád jednoduchost v podnikání i v životě. Více o mně na about.me/petr_bujok